Ansvaret är helt och hållet Connex!

Stockholmsresenärerna drabbas under dagen av förseningar och inställda tåg. De anställda på Connex genomför aktioner till stöd för den sparkade fackliga förtroendemannen Per Johansson. Men ansvaret för de trafikstörningar som drabbar trafikanterna är helt och hållet Connex, det företag som driver tunnelbanetrafiken i Stockholm.

Företaget har misslyckats med sitt uppdrag att bedriva tunnelbanetrafiken. Genom sitt antifackliga agerande har man retat upp de anställda vilket i sin tur orsakat störningar i trafiken. Med uppsägningen av klubbordföranden Per Johansson har Connex utmanat hela arbetarrörelsen.

Idag, fredag den 18 november anordnar SEKO (den fackliga organisation som organiserar bland annat tunnelbaneförare och spärrvakter) en demonstation. Klockan 14.00 samlas man på Sergelstorg.

Huvudparollen är ”vi vägrar hålla tyst”. Det handlar om att värna fackets och de anställdas rätt att yttra sig. Den meddelarfrihet, dvs rätten att yttra sig om exempelvis missförhållanden på en arbetsplats, som gäller de offentligt anställda borde självklart omfatta alla verksamheter. Särskilt provocerande är det när denna rätt inte gäller verksamheter som betalas av våra skattepengar, vilket tunnelbanan i Stockholm faktiskt gör!

Vägra håll tyst! Stöd SEKO:S demonstration!

Lasse Ohly