Revolt mot ”ungdomskontrakt” i Frankrike

Över en miljon unga arbetare och studenter har under de senaste två veckorna protesterat, ockuperat universitet, demonstrerat och deltagit i regelrätta upplopp i Frankrike mot en ny lag om slopad anställningstrygghet för alla under 26 år.

För några veckor sedan gick centerpartiledaren Maud Olofsson ut på DN debatt och förslog att anställningstryggheten skulle slopas för alla under 26 år. Maud:s förslag var en blåkopia på det franska ”ungdomskontraktet” (CPE–Contrat de première embauche).

Den 16 januari presenterade den franske premiärministern Dominique de Villepin ett förslag om ”liberaliserad” anställningstrygghet för unga arbetare, CPE. Företagen skulle få anställa 18-26 åringar på två årskontrakt som gav dem rätt att sparka ”ungdomarna” utan förvarning eller förklaring.

Den första mobiliseringen ägde rum den 7:e februari då studentföreningar och fackföreningar lyckades samla över 200 000 personer i 187 demonstrationer över hela Frankrike.

Den andra mobiliseringen ägde rum 7:e mars då hälften av Frankrikes 85 universitet ockuperades eller togs ut i strejk, samtidigt som upp till en miljon fransmän demonstrerade över hela landet.

Fredagen den 10 mars byggdes barrikader utanför Sorbonne-universitetet och myndigheterna svarade med att sätta in kravallpolis som stormade universitet och sedan dess är universitetetsbyggnaderna stängda och omringade av polis. Många gör associationer till Paris 1968, då Sorbonne senast ockuperades och stormades.

Tisdagen den 14 mars ökade protesterna i styrka och regelrätta gatustrider rasade i Paris centrala delar. Unga arbetare och studenter byggde barrikader och kastade brandbomber – polisen svarade med tårgas och gummikulor.

Torsdagen den 16 mars demonstrerade cirka 300.000 personer mot CPE på ett 80-tal orter i Frankrike. Efter demonstrationerna i Paris utbröt kravaller, 180 gripna och 11 poliser till sjukhus.

– Om de inte lyssnar på oss så måste vi överväga att gå ut i en landsomfattande generalstrejk, sa Bernard Thibault, ledare för en av Frankrikes största fackföreningar CGT, i fransk TV den 17 mars.

Enligt tidningen Le Figaro växer rörelsen av ockuperade universitet och den 17 mars var 60-67 universitet ockuperade av Frankrikes 85 universitet. Den lägre siffran enligt Associated Free Press och den högre enligt UNEF (studentförening). Protesterna har nu även börjat sprida sig till gymnasieskolorna och i Paris var ett 80-tal skolor på torsdagen utsatta för blockader, protestaktioner eller stängda.

På fredagkvällen kallade den franske presidenten Jacques Chirac regeringen och några av de franska fackförbunden till krismöte.

Lördagen den 18 mars planeras nya demonstrationer i hela Frankrike.

Förutom Frankrike där lagen om ”ungdomskontrakt” redan antagits i parlamentet och Sverige där högerledaren Maud Olofsson föreslagit samma sak, kommer rapporter om liknande förslag från Spanien.

Läs mer (svenska):
DN: Våldsamma franska studentdemonstrationer
SvD: Franska studenter tar strid
Yelah: Studentrevolten mot arbetsmarknadslagar allt intensivare
Yelah: 300 000 i demonstrationer mot försämrad arbetsrätt
Maud på DN-debatt: ”Slopa LAS för unga”

//BertilP