Oro för välfärden bland moderata gräsrötter

M-KONFERENS: Nya moderata förslag ska öka tryggheten för de äldre. Men bland partiets gräsrötter finns en oro för alltför stora ingrepp i välfärdssystemet. Det framkom på m:s kommunala rikskonferens.

Trots att moderaterna i år kommer att gå till val på betydligt lägre skattesänkningar än tidigare finns det partimedlemmar som undrar hur de ska kunna försvara partiets politik i valstugorna. Det märktes på ett seminarium på den pågående kommunala rikskonferensen där partiföreträdare från olika delar av landet fick chansen att ställa frågor direkt till partiledaren Fredrik Reinfeldt.
– Jag tror att det blir knepigt att argumentera varför pensionärerna inte ska få sänkt skatt när alla andra får ett jobbavdrag och beloppen för frikort dessutom ska höjas, sa en partimedlem från Trosa.
– Jag representerar ensamstående mammor och de klarar inte att jobba heltid. Hur ska de få stöd? undrade en kvinna från Botkyrka.
– Är moderaterna ett bra parti för asylsökande? Jag har ibland lite svårt att försvara den moderata flyktingpolitiken, sa en kvinna från Ludvika.

//BertilP