Pressmeddelande 27 mars 2006

Gör försäkring av socialförsäkringen!
Socialdepartementet
Socialförsäkringsutredningen S 2004:08

Gör försäkring av socialförsäkringen!

– Det är i dag ingen riktig ordning på hur de avgifter som är tänkta att finansiera sjukförsäkringen används. När de försäkrade och arbetsmarknadens parter inser att ”försäkringen” har stora likheter med bidragssystem, går vi miste om många av de fördelar som en riktig socialförsäkring har.

Så beskriver Anna Hedborg bakgrunden till skriften ”Sjukförsäkring på egna ben”, som Socialförsäkringsutredningen publicerar i dag. I skriften argumenteras för att en viktig förändring för att göra försäkring av sjukförsäkringen vore att se till att premieinkomsterna (i form av de sjukförsäkringsavgifter som betalas av arbetsgivare och egna företagare) täcker sjukförsäkringens utgifter – och ingenting annat.

Om sjukförsäkringen måste stå på egna ben finansiellt, blir det mer naturligt att i sjukförsäkringen väga samman försäkringstagarnas dubbla egenintresse – dels en generös försäkring som förebygger problem och hjälper drabbade att komma i arbete igen, dels en billig och prisvärd försäkring som inte betalar ut pengar i onödan.