Konsumentaktioner lönar sig

I världens låglönefabriker regerar antifackliga arbetsgivare, långa arbetstider och en livsfarlig brist på säkerhet. Men de internationella företagen har en svag punkt: varumärket. Rapporten ”Den globala fabriken” visar att media, fackligt arbete och konsumentaktioner kan tvinga företagen att ta ett socialt ansvar.

Bakom rapporten, som granskar arbetsvillkoren på fabriker i låglöneländer, står Rena Kläder, Fair Trade Center, Swedwatch och Forum Syd. ”Den globala fabriken” studerar företag som bryter mot sina egna etiska regler men berättar också om förbättringar, strider som förts och anmärkningsvärda resultat.
– Bokens budskap är att belysa hur globala varor produceras. Hur de anställda långt bort exploateras och fackliga rättigheter ignoreras. Men också att globaliseringen ger nya verktyg till dem som jobbar för bättre villkor, säger Mats Wingborg, som sammanställt texterna.
– Jag är övertygad om att fler blir engagerade när de ser att det hjälper. Företagen ser tydligt hur viktigt det är att ta ansvar för produktionen. Det internationella engagemanget kommer att bli större.
Han berättar att det finns tydliga exempel på att företagen påverkas. En svensk företagsledare sade 1967 att ”man måste respektera lagarna i utlandet” när militären i Liberia gick in för att bryta en strejk.
– Ett sådant uttalande är omöjligt i dag, tror Wingborg.


En del företag gör kosmetiska förändringar för att skydda sitt varumärke. Därför räcker det inte med etiska granskningar och uppförandekoder. Bäst är om lokala fackliga organisationer kan kontrollerar att förändringarna verkligen genomförs. Om det inte är möjligt finns alternativet att ge utbildning till de anställda och ha någon form av oberoende kontroll. Bäst går det när de anställda får medverka vid förändringar.
– Företagens kontrollsystem blir en konstgjord andning i brist på fackföreningar, säger Elenore Kanter på UD:s sekretariat för globalt ansvar. Hon menar att människor har blivit mer medvetna och att skillnaden syns.
– I dag skriver Dagens Industris ledarsida att företag måste respektera etiska krav, berättar hon.
Kanter menar att företagen tjänar på bättre arbetsförhållanden.
– Vi har sett ett omvänt förhållande där längre arbetstider ger lägre produktivitet. Företag ber produktionsledet att berätta sanningen så de kan lösa problemen i stället för att dölja dem, säger hon.




Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arkiv