Våldsdömda nazister tågade mot våld i Torslanda

Ett 70-tal personer demonstrerade under lördagseftermiddagen i Torslanda för att uppmärksamma det grova knivöverfallet på en 18-årig pojke för två veckor sedan. Demonstrationen lockade både vanliga Torslandabor och ett stort antal kända högerextremister från hela Göteborg, däribland flera av de dömda för den grova misshandeln vid Stigbergstorget för ett år sedan.

Natten till den 26 mars knivskars två ungdomar i villaförorten Torslanda av ungdomar från det angränsande lägenhetsområdet Biskopsgården. En 18-åring fick allvarliga skador sedan han huggits i ryggen med en kniv.

Enligt polisen hade ungdomar från Biskopsgården, både invandrarungdomar och etniskt svenska ungdomar, tidigare under kvällen nekats inträde till en föräldrafri fest i Torslanda.
Senare samma kväll attackerades en 18-åring och en 17-åring av flera ungdomar ur det portade gänget. En 15-åring från Biskopsgården anhölls några timmar senare som misstänkt för att ha huggit kniven i 18-åringens rygg.

”rasistiska icke-svenskar”
Trots att 15-åringen inte har invandrarbakgrund försöker nazister underblåsa rasistiska stämningar genom att påstå att det rör sig om en rasistiskt motiverad attack utförd av ”rasistiska icke-svenskar” mot etniska svenskar.

”Men polis, massmedier och även anhöriga till de drabbade ungdomarna gör nu allt för att tysta ner det verkliga motivet till attacken – att ungdomarna attackerades för att de var svenskar och att de attackerades av rasistiska, icke-svenska ungdomar”, skriver till exempel nazistiska Folkets nyheters skribent Charlotte Toborn.

Opolitisk demonstration
Helgens demonstration arrangerades under parollen Torslanda mot våld. Arrangören Robin Rydgren, 17, underströk i sina två tal före och efter demonstrationen att det rörde sig om en helt opolitisk manifestation mot våldet.

Men demonstrationsförberedelserna har skett i samarbete med kända nazister i Torslanda. Inför demonstrationen har ungdomar delat ut flygblad på Torslanda torg och i brevlådor runt om i samhället. Några dagar före demonstrationen delade två ledare för det lokala nazistgänget ut flygblad på Torslanda torg och mycket av informationsspridningen på Internet har också gjorts av kända högerextremister.

Rektor vädjade
De många kopplingarna till högerextremism fick Nordlyckeskolans rektor Maurits Kempe att dagen före demonstrationen uppmana elevernas föräldrar att hålla sina barn hemma. I demonstrationståget fanns också mycket riktigt ett stort antal högerextremister, både organiserade och oorganiserade. Bland de organiserade fanns en handfull medlemmar i nazistiska Svenska motståndsrörelsen/Nationell ungdom och ett stort antal aktivister i det nazistiska nätverket Göteborgs fria nationalister, GFN.

Våldsdömda nazister
Några av nazisterna som nu tågade mot våldet är själva dömda för grova våldsbrott. Några exempel:

– 22-årig GFN-aktivist. Dömd för grov misshandel och hets mot folkgrupp. Dömdes i tingsrätten för misshandeln vid Stigbergstorget, men friades senare i hovrätten.

– 21-åring med förflutet i Nationaldemokratisk ungdom, NDU. Greps i en bil full med gatustridsvapen i samband med att ett 40-tal högerextremister samlades vid Gamla torget i Mölndal för en planerad sammandrabbning med vänsterextremister i april 2004. Dömdes för brott mot knivlagen.

– 21-årig GFN-aktivist med förflutet i NDU. En av de tongivande i nazistgänget i Torslanda. Greps i samband med den planerade attacken mot vänsteraktivister vid Gamla Torget i Mölndal i april 2004.

– 19-årig GFN-aktivist. Dömd för misshandeln vid Stigbergstorget och för flera tidigare fall av misshandel av meningsmotståndare. Greps i samband med den planerade attacken mot vänsteraktivister vid Gamla Torget i Mölndal i april 2004.

– 22-årig NU-medlem. Dömd för misshandeln vid Stigbergstorget. Greps i samband med våldsamt upplopp på nationaldagen i Stockholm 2004.

– 18-årig GFN-aktivist. Dömd för misshandeln vid Stigbergstorget. Tidigare dömd för olaga hot och misshandel av vänsteraktivist.

Anhöriga manade till lugn
Samtidigt deltog flera ”vanliga” Torslandabor i demonstrationen, däribland den knivhuggna 18-åringens anhöriga. Helgens demonstration var också den enda manifestation som arrangerats i Torslanda efter händelsen.
– Det måste bli ett slut på våldet, sa 18-åringens mamma till Göteborgsposten.
– Pojkarna råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

HÅKAN GESTRIN
DANIEL OLSSON