EU:s beslut driver Hamas till fundamentalister

Den svenska regeringen har beslutat att ställa upp bakom EU:s linje att tills vidare stoppa allt direkt bistånd till Palestinska myndigheten.

– Den svenska regeringens beslut innebär att man ”belönat” palestiniernas förmåga att genomföra ett i enlighet med demokratins alla spelregler exemplariskt val med att i praktikten försätta palestinierna i ett akut humanitärt kristillstånd där inga utvägar ges, säger vänsterpartiets ledamot i utrikesutskottet Alice Åström.

– Utöver alla folkrättsbrott som Israel begått under årtionden (folkrättsvidrig ockupation, byggandet av bosättningar på ockuperat område och en mur mot Västbanken, tortyr av misstänkta motståndare, utomrättsliga avrättningar m.fl. brott mot mänskliga rättigheter), och som världssamfundet aldrig på allvar ingripit mot tillkommer nu ännu en omänsklig åtgärd: utsvältning, säger Alice Åström.

– Laila Freivalds förklarade som utrikesminister att man skulle verka för att öppna för dialog med palestinierna och Hamas. Nu har den svenska regeringen genom det eniga beslutet i EU smällt igen dörren rakt i ansiktet på palestinierna. Inresevisum till EU för Hamasledare för samtal med EU ges exempelvis inte.

– EU kräver att alla former av väpnat motstånd mot Israel villkorslöst skall upphöra, trots att folkrätten ger – med undantag för terror mot civila – alla ockuperade folk rätten att bekämpa ockupanten med vapen. EU och den svenska regeringen tillerkänner alltså inte längre palestinierna rätten att försvara sitt land mot intrång och sig självt mot ockupanternas övergrepp, förklarar Alice Åström.

– EU:s beslut får inga positiva följder. Risken för en tredje intifada är överhängande. När Hamas och palestinierna inte ens kan få tillstånd att tala med EU, vilka andra vänder man sig till då? De enda som är beredda att ge dem stöd är de fundamentalistiska regimerna och diktaturerna i Mellanöstern – alla de som vi inte vill att palestinierna skall liera sig med. Nu tvingas de till det. Resultatet av EU:s politik och den svenska regeringens hållning kommer att bli ett undergrävande av den palestinska demokratin.

– Det är hög tid att den svenska regeringen börjar tala klarspråk om den israeliska statens alla förbrytelser och den skändliga och kontraproduktiva politik som EU för gentemot det palestinska folket, kräver Alice Åström.

För mer information:
Alice Åström, riksdagsledamot (v), utrikesutskottet, 070-530 42 91