Kritik inför Världsbanksmöte i helgen

Inför Världsbankens och IMF:s möte i Washington den kommande helgen riktas hård kritik mot de båda organisationerna från den svenska biståndsorganisationen Forum Syd.

”Folkrörelser världen över har länge kritiserat IMF:s krav på skuldsatta länder”, konstaterar Forum Syds generalsekreterare Inger Björk i dag i en debattartikel i Aftonbladet.
”På pappret bestämmer skuldsatta länder själva över sin ekonomiska politik. Kraven som Världsbanken och IMF ställer i sina låneavtal ska hämtas från ländernas egna fattigdomsstrategier. Men i praktiken har IMF i land efter land villkorat sina lån med långtgående krav på nedskärningar inom offentlig sektor och privatiseringar av statliga företag.
Inger Björk menar att fattiga länder, för att uppnå millenniemålen, måste ges utrymme att satsa på utbildning och sjukvård. Dessutom måste fattiga länder själva tillåtas att bestämma över sin ekonomiska politik. Inger Björk kritiserar även Sveriges stöd för IMF:s ochVärldsbankens krav och det faktum att svenskt bistånd är kopplat till att mottagarländerna uppfyller IMF:s krav:

Införd på www.sandaren.se 21 april 2006

//Rolf Henriksson