För kännedom: Brev Till Solidariskt Uddevalla 2006-05-07

Den politiska kartan har förändrats i Uddevalla, ett nytt parti Solidariskt Uddevalla har gjort sitt inträde på den politiska arenan. Förhoppningen är att ett nytt parti skall vitalisera politiken och inspirera väljarna till nya ställningstaganden.
Brev Till Solidariskt Uddevalla 2006-05-07

Till Solidariskt Uddevalla
Ewy Ghanström , Ole Borch och Jarmo Uusitalo

För att detta skall lyckas och förtroendet för politiken skall stärkas hos väljarna måste vi visa varandra respekt och möjlighet till arbetsro.

Jag förstår att det finns många SU sympatisörer som känner stor besvikelse och som är arga efter partistyrelsens beslut att utesluta medlemmar i Vänsterpartiet som valt att verka för ett annat politiskt parti inför kommunalvalet 2006.

Tyvärr finns det SU sympatisörer som inte kan acceptera den uppkomna situationen utan låter sin ilska och besvikelse mot partistyrelsens beslut gå ut över dom medlemmar i Vänsterpartiet Uddevalla som inte kan sätta likhetstecken mellan Vänsterpartiet Uddevalla och Solidariskt Uddevalla.

Att dom som valt att verka för en Vänsterparti lista misstänkliggörs av SU sympatisörer och att deras arbete försvåras eller att dom får skuld för partistyrelsens beslut att utesluta Vänsterpartister som valt att verka för ett annat politiskt parti kan inte accepteras och av det skapas ingen positiv bild av SU.

Att dom som valt att ställa upp på Vänster listan i Uddevalla inte haft några som helst möjligheter att påverka beslutet om uteslutning av medlemmar förstår inte alla.

Jag vädjar till Er att försöka stävja besvikelsen hos era sympatisörer så att möjligheterna till ett framtida samarbete inte blir försvåras eller omöjliggörs.

Det är till och med möjligt att situationen efter valet blir sådan av vi måste samarbeta för att förhindra ett borgerligt styre i Uddevalla!

Med all respekt
Monika Selling