Israel måste fördömas och isoleras

Israels regering kliver nu fram ytterligare några steg på våldets väg genom grova kränkningar av Libanons suveränitet. Den enda anständiga svenska linjen nu måste vara att agera i både FN och EU för att Israels krigshandlingar ska kritiseras.

Israel har nu både bombat Beiruts flygplats hotat med attacker mot förorter till den libanesiska huvudstaden. I en kommentar har man uppmanat till att delar av Beirut ska utrymmas, för att en eller annan Hizbollahledare har sin bostad där. Detta är orimligt. Den är en av de värsta formerna av öppet deklarerad kollektiv bestraffning som beskådats på länge, och det är ett flagrant folkrättsbrott.

Israel har också försatt hela Libanon i blockad från luft och hav. Detta är en krigshandling. Det är inte Libanon som ska utsättas för en blockad, det är Israel som nu måste fördömas och isoleras av världssamfundet.

Samtidigt fortsätter Israels angrepp mot civilbefolkningen i Gaza. Hela befolkningen i Gaza hålls i ett fängelse, under svåra humanitära förhållanden. Den väg som Israel slagit in på är inte bara brottslig mot civila palestinier och libaneser, utan också ett allvarligt hot mot freden i hela regionen. Världssamfundet måste ta klar ställning mot våldet, ockupationen och krigshandlingarna. Annars blir det svårt att med någon trovärdighet stå upp för internationell fred och säkerhet när den hotas av andra krafter.

Den som är överens med oss i att all terror, allt våld mot civila, oavsett vem som står för det, är oacceptabelt, måste nu rimligen sälla sig till de skarpa kritikerna av Israel. För svensk del innebär det också att verka för att all vapenimport från Israel till Sverige stoppas.