Unghögern hyllar Israels kränkningar

Valet i höst måste nu alltmer handla om vilken utrikespolitik vi vill ha, för det handlar i grunden och på ett mycket konkret sätt om hur vi ser på människors liv och dess värde, skriver Ida Gabrielsson, ordförande Ung Vänster.
Israel har på ett dramatiskt sätt trappat upp sin aggression gentemot såväl sina grannländers suveränitet som hundratusentals människors rätt och möjlighet till ett värdigt liv. Under förevändningen ”självförsvar” bombas och dödas civila i såväl Libanon som på Gazaremsan. Samtidigt ägnar sig den israeliska militären åt att medvetet förstöra den infrastruktur som utgör förutsättningen för att människor ska kunna leva i de angripna områdena.
Den enda anständiga handlingen från omvärlden är att kraftigt fördöma det israeliska agerandet och ta tydlig ställning för de ockuperade och angripna folkens rätt att försvara sig. Tyvärr sker inte detta. USA hindrade föga överraskande säkerhetsrådet från att anta en kritisk resolution och många andra regeringar tiger still om de övergrepp som pågår. Den svenska utrikespolitiken har länge varit oförsvarligt flat, och detta fall utgör inget undantag.

Den socialdemokratiska regeringens passivitet i utrikespolitiken är oroande, samtidigt som exempel inte saknas på att det går att ta en direkt fientlig hållning till de attackerade människorna. Fredrik Federley, ordförande för centerns ungdomsförbund, uppgav nyligen att han för att visa sitt stöd skänkt pengar till den israeliska militären. Samma militär som just nu sysselsätter sig med att bomba ihjäl civila och ta bort möjligheten att genomföra operationer på palestinska sjukhus.
När Fredrik Malm från liberala ungdomsförbundet nyligen skämtsamt tog ut ”en borgerlig startelva” fanns den israeliska staten med. Detta med motiveringen att den ”alltid spelar med riktig killer instinct”. Jo, killer instinct är precis vad den Federleyskt sponsrade israeliska krigsmaskinen har. Gentemot ockuperade, isolerade och bombade civila.
För den svenska unghögern är tydligen oskyldiga människors liv något man kan skämta om och ha roligt åt. Det är allt tydligare att den människosyn som skiner igenom i Federleys och Malms retorik även kommer att prägla en eventuell framtida borgerlig utrikespolitik. Om angreppskrig och ockupation ska benämnas självförsvar, har man nått den yttersta upplösningen av självförsvarsbegreppet.

Det agerande som unghögern applåderar är som en checklista över brott mot folkrätt och krigslagar. Det är en krigshandling att blockera hamnar och bomba flygplatser – en handling som nu riktas mot en stat som på intet sätt angripit Israel. Det är ett uttryckligt brott mot Genèvekonventionen att förstöra vatten och elförsörjning till civila. Det är förbjudet att stänga in civila som riskerar att drabbas av krigshandlingar. Det är vad Israel gör.
Valet i höst måste nu alltmer handla om vilken utrikespolitik vi vill ha, för det handlar i grunden och på ett mycket konkret sätt om hur vi ser på människors liv och dess värde. För Ung Vänster är det självklart att kämpa för en svensk linje som innebär att man tar ställning för folkrätten, för människovärdet och människors rätt till ett värdigt liv.

Ida Gabrielsson
ordförande Ung Vänster