Nyanställda kommunalare i Uddevalla bland de sämst avlönade

Kommunalama i Uddevalla tillhör de sämst avlönade i landet, när de går in i sitt yrke som nybörjare. Det är ett faktum hämtat ur Kommunalarbetarens statestik mitt i avtalsfajten.

Lägstalönen för barnskötare i Uddevalla är 3 500 kronor lägre än i Värnamo, där den är högst i landet. I Uddevalla är lägstalönen 15 500 kronor i månaden, vilket också är 1 834 kronor lägre än i Sotenäs. Det ger Uddevalla-lönen en delad 71:a plats bland sveriges kommuners lönesättning.

För kokerska gäller 2 500 kronor lägre än i Värnamo, vilket ger en 52:a plats. För parkarbetare ligger lägstalönen i Uddevalla 5 890 kronor under parkarbetare-lönen i Göteborg och hamnar därmed på en delad 56:e plats.

Lägstalönen för en utbildad undersköterska är i Uddevalla 16 000 kronor per månad vilket ger en 143:e plats bland kommunerna i landet och är 3 300 kronor mindre per månad än i Värnamo. I både Sotenäs och Trollhättan är en undersköterskas garanterade lägstalön mellan 1 300 och 1 700 kronor bättre än i Uddevalla.

För städare/städerska hamnar Uddevalla på en 155:e plats bland landets kommuner med 14 800 kronor per månad och det är hela 3 425 kronor lägre än i Gällivare.

Rolf Henriksson