Regeringen möblerar om i budgeten:

Nära fyra miljarder kronor försvinner från nästa års biståndsbudget. Det står klart efter att moderaterna kört över kd och fp i utrikesutskottet. Enligt utskottets betänkande om biståndsbudgeten, som OmVärlden tagit del av, blir det inga pengar till nya biståndssatsningar 2007.

Skuldavskrivningar och flyktingmottagande äter upp allt mer av det svenska biståndet. Av de anslagna 26,6 miljarder kronorna försvinner 3,9 miljarder till annat. Det framgår av utrikesutskottets betänkande om det internationella biståndet. Jämfört med tidigare år har avräkningarna från biståndet ökat och uppgår 2007 till 13 procent. Därmed är det osäkert om enprocentmålet uppnås under 2007.

– Biståndspengarna behövs till sociala investeringar för att kunna uppnå millenniemålen, säger en kritisk Magnus Wahlan på Diakonia.

De ökade avräkningarna beror på att 1,5 miljarder kronor till bilaterala skuldavskrivningar kommer att tas från biståndsramen. Pengarna ska tillfalla Exportkreditnämnden (EKN) för att avskriva gamla fordringar.

Men nämndens verkliga kostnader för avskrivningarna tycks vara betydligt lägre. Och om EKN inte behöver pengarna kan de stanna i statsbudgeten och användas till exempelvis skattesänkningar.

Många av utrikesutskottets ledamöter motsatte sig därför denna transaktion. De ansåg att bara en liten del av pengarna faktiskt behövdes till skuldavskrivningar.

– Vi tror inte att de kommer gå åt och pengarna borde ha gått till biståndssatsningar i stället. Det finns en uppenbar risk att vi inte når enprocentmålet nu, säger Holger Gustafsson (kd) som är ledamot i utrikesutskottet.

Enligt Holger Gustafsson kan en stor del av de 1,5 miljarderna nu stanna i statsbudgeten och användas till annat än bistånd. Det beror på hur stora kostnader EKN har vid årets slut. Men han tror inte att EKN kommer behöva mer än 4-5 miljoner kronor.

Magnus Wahlan tvivlar också på att pengarna kommer att behövas hos EKN. I stället blir det bara ”bokföringsmässig transaktion”, menar han.

– Det är inte acceptabelt, säger Wahlan.,

Både kristdemokraterna och folkpartiet gick till val på att behålla enprocentnivån för biståndet. Trots det har inget av partierna reserverat sig mot transaktionen i utrikesutskottet.

Holger Gustafsson berättar att kristdemokraterna ändå tvingades acceptera denna transaktion efter förhandlingar med moderaterna i utskottet.

Magnus Wahlan är besviken på kd, c och fp, som innan valet lovade Diakonia att inte använda pengar från biståndsbudgeten till skuldavskrivningar.

Holger Gustafsson konstaterar dock att transaktionen är helt förenlig med DAC:s regler för hur man får använda biståndspengar.

Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet motsatte sig mot förslaget om skuldavskrivningar.