Moderaten Staxäng svarade på vår insändare och vi replikerade.

Tyvärr herr Staxäng kan inte arbetslösa och sjuka, leva på att den högerstyrda majoriteten har höga siffror i opinions undersökningar el. att man satsar miljarder på företagande.
Vi kräver fortfarande, stoppa jakten på arbetslösa och sjuka. Inget av regeringens åtgärder har varit till någon verklig hjälp för de som är sjuka och arbetslösa, kraven och reglerna är hårda och ersättningarna är fortfarande katastrofalt låga.

Man skall inte behöva tvingas söka försörjningsstöd hos socialen och gå ifrån hus och hem, när man genom fack, arbetsgivare och via skatten har betalt för försäkringar, som skall vara en trygghet när man drabbas av sjukdom el. arbetslöshet, något som man inte själv kan välja el påverka.

Viktigt att påpeka för herr Staxäng är att ovanstående inte är några bidrag utan försäkringar som svenska arbetare och företag betalt för och som skall lösa ut när man drabbas av sjukdom el arbetslöshet. Och hur har man mage, att sänka ersättningarna
utan att bry sig om hur försäkringstagarna drabbas eller hur det negativt påverkar barn och familjer förstår jag inte, men jag är ju bara en fräck ljugande vänsterpartist, inte en moderat, som med berått mod försämrar för de som redan har det sämst.

Nu med 190500 arbetslösa i dag och beräknade 145000 jobb som kan försvinner de närmaste 2 åren totalt 235500 arbetslösa. Mot ca 30000 lediga jobb i dag, så får de inhyrda jobbcoacherna nog inrikta sig på att hjälpa de arbetslösa att skriva ansökningar direkt till papperskorgen.
Nej det som saknas herr Staxäng är en reell arbetsmarknadspolitik, med ett komvux som kan ta emot de som behöver en utbildning både teoretisk och praktisk, samt reella åtgärder för de som behöver hjälp till ett första jobb, genom ekonomiskt och praktiska stöd, samt ekonomiska åtgärder och praktiska satsningar för de som är varslade så att de genom omställningar i befintlig industri el ny kan fortsätta att vara produktiva.

Lars-Olof Laxrot
Vänsterpartiet i Uddevalla