Det var jag som föreslog samlingslistan

Det var jag som på ett medlemsmöte i somras ursprungligen föreslog en samlingslista som ett sätt att vända kris och splittring till en framgångsväg där vi samlade en mycket bredare vänster.

Samma medlemsmöte beslutade att utse en arbetsgrupp som skulle utreda tre alternativa handlingsvägar för Vänsterpartiet Uddevalla:
1) Att fortsätta som förut
2) Att bilda ett nytt lokalt parti eller
3) Arbeta för en gemensam lista med andra partier och enskilda. Jag var en av deltagarna i denna arbetsgrupp

På ett medlemsmöte den 9/10 där arbetsgruppen presenterade sitt resultat, så röstade en medlem för att fortsätta som förut, en för att bilda ett nytt parti, och övriga för att försöka skapa en gemensam lista med miljöpartiet och partilösa, både avhoppade vänsterpartister, fd socialdemokrater och andra intresserade. Helgen efter accepterade miljöpartiet att delta i en gemensam arbetsgrupp som arbetade för ett samarbete, jag är medlem också i denna arbetsgrupp.

Initiativet för att skapa en gemensam lista togs alltså på två av Vänsterpartiets medlemsmöten och ursprungsförslaget kom från mig inte av någon av dem som har lämnat Vänsterpartiet. Där har antingen Mats Einarsson fel, eller om han är felciterad, Dagens Eko’s fel. Jag har talat med Mats Einarsson och han förnekar att han skulle ha påstått att initiativet skulle ha kommit från medlemmar som hoppat av.

Dagens Eko kommer att lägga till en kommentar till sitt inslag – att Vänsterpartiet Uddevalla var initiativtagaren till en gemensam lista.

När Mats Einarsson enligt Dagens Eko förnekar att Lars Ohly skulle ha gett vänsterpartisterna i Uddevalla ett muntligt löfte att stå med på listan, så kan ha formellt rätt i sak, Lars Ohly ställde sig inte upp på vårt medlemsmöte, lade handen på bröstet och lovade att vi skulle få skapa en gemensam lista med andra partier och partilösa, men i intervjun i Radio Väst:

så framgår det mycket tydligt att han då accepterade att vi hade en gemensam lista med andra partier och partilösa inklusive avhoppare från Vänsterpartiet.

Vi i Vänsterpartiet Uddevalla liksom i den gemensamma arbetsgruppen har alla hört vad Lars Ohly sade i radion och vi har i vårt arbete utgått från att Lars Ohly är en person som står vid sitt ord och att han representerar partiet.

Jag önskar dock att han själv hade ställt upp på ovanstående intervju istället för att skicka fram en tillförordnad partisekreterare som inte har träffat partiet Uddevalla och uppenbarligen inte vet vad hans egen partiledare har sagt i frågan.

Jag anser också att det är olyckligt när ledamöter i vår partistyrelse och verkställande utskott låter sig styras av känslor istället för att göra en rationell politisk analys av vad som är bäst för Vänsterpartiet, och hoppas att partistyrelsen efter kongressen kommer att riva upp det beslut man fattat i dag, och godkänna att vi i Uddevalla skapar i en gemensam lista med andra som vill ha för vänster

och miljöpolitik som man gjort på andra platser i Sverige förut.

Jarmo Uusitalo

(Deltagare i Arbetsgruppen för Vänsterpartiets framtid i Uddevalla,

Deltagare i samarbetsgruppen för gemensam kommunallista i Uddevalla,

Ledamot fr Vänsterpartiet i Uddevallas kommunstyrelse m.m, Aktiv i

Vänsterpartiet och dess systerorganisationer senaste 32 åren).