Fp-rapport: Omöjligt samarbeta med m

Moderaterna går inte att samarbeta med. Det skriver fp i en intern utvärdering som GP tagit del av.

Den enda möjligheten för folkpartiet i Västra Götalands-regionen under de senaste åren har varit ett fortsatt samarbete med s och c.
Folkpartiet i Västra Götaland har gjort en utvärdering, som GP kunnat ta del, om det unika samarbetet i regionen. Här regerar två borgerliga mittenpartier tillsammans med socialdemokraterna sedan sex år. Alltså helt tvärsemot konstellationerna i rikspolitiken.
Folkpartiets partisekreterare Johan Jakobsson säger att man förutsätter att partiet agerar självständigt i den kommande valrörelsen och inte binder sig till ett fortsatt samarbete med socialdemokrater och centerpartister i regionen.
– På riksnivå har vi inom Alliansen diskuterat situationen i Västra Götaland. Vi anser att det är ok att man har samarbete med s och c, något annat har inte varit möjligt. Vi har också förstått att bristen på borgerliga alternativ beror på personfrågor, säger Jakobsson.

Fp skriver i rapporten att man inte haft någon anledning att låta sjukvårdspartiet bli vågmästare och att det partiet inte är att lita på:
”Frånsett Cecilia Widegren var de ledande moderaterna kvar i sina befattningar efter valet 2002 och hade inte gjort någon sinnesändring. Samarbetsutsikterna var usla. En borgerlig majoritetsregering hade blivit mycket bräcklig genom sjukvårdspartiets hållning och vi ser nu att farhågorna besannats eftersom två av partiets ledamöter hoppat av och blivit politiska vildar.”, skriver fp i rapporten.

Regionrådet Lars Gerhard Westberg är en av arkitekterna bakom samarbetet:
– Vi ser det som framgångsrikt och har egentligen inte haft något annat att välja på. Vi har fått våra frågor tillgodosedda. M har inte visat något större intresse för samarbete utan tvärtom hårt attackerat fp. Jag ser i dag inga möjligheter till ett samarbete med m-gruppen. Vi jobbar nu helt självständigt i valrörelsen så får vi se vad som händer efter valet.

– Att vi inte vill samarbeta är en ren lögn, säger regionrådet Lars Bergsten (m). Vi tog omedelbart efter valet kontakt med fp och c och erbjöd oss till och med att stryka krav på skattesänkningar. Det hjälpte inte. Vi fick aldrig ens något svar på våra inviter.
Fp menar att partiet tog en risk i med samarbetet med s och c – men partiet har utnyttjat s brist på alternativ till att vrida politiken i fp-riktning. Fp skriver också att erfarenheterna av moderaterna från åren innan 2002 var att m ställde ultimatum för att medverka till en budget i balans och det gjorde att all borgerlig samverkan avbröts.

Utvärderingen fastslår att av 14 fp-vallöften från 2002 har sex uppfyllts. Framsteg har gjorts i sex fall. Två har inte uppfyllts; nämligen tillgången på husläkare och fler alternativa driftsformer.
”Vi hade inte kunnat genomföra fler vallöften ihop med m och kd”, skriver folkpartiet i utvärderingen. M i regeringsställning hade fört fram sparkrav som gått ut över verksamheten 2004.
Socialdemokraterna i regionen är nöjda med samarbetet.
– Vi har bland annat fått ordning på ekonomin, menar regionstyrelsens ordförande Roland Andersson (s).

Lasse Andree
0304-66 19 80 [email protected]