Uteslutningsprocesserna

Fredag morgon:
Partistyrelsen kommer att behandla frågan om uteslutningar idag.

Ska man mycket kort sammanfatta processen så kan man säga:
1. Partistyrelsen säger nej två gånger till V-Uddevallas begäran om valsamarbete.

2. Man övertalar nio medlemmar att ställa upp p en lista med rubriken Vänsterpartiet – dock utan att tala om för dem som ställer upp att listan kommer att användas som argument f r att utesluta deras kamrater.

3. Partistyrelsen godkänner exakt samma typ av valsamarbete i en anan kommun, Tanum.

4. I dag kommer man troligen återigen säga nej till en tredje ansökan av en enig partiförening i Uddevalla om valsamarbete i Uddevalla, och istället utesluta sex av de sju kommunfullmäktigeledamöter som ställer upp i höstens val, däribland vice ordförande i kommunfullmäktige, en kommunstyrelseledamot och ett antal personer som sitter i nämnder och styrelser för Vänsterpartiet i Uddevalla kommun.

Jag har respekt för de kamrater som ställer upp p Vänsterpartilistan efter att ha deltagit i höstens och vinterns diskussioner, men som ändå väljer att vilja stå på en Vänsterpartilista.

Jag vet ju att de personerna inte ställde upp för att ge partistyrelsen ett argument för uteslutningar utan för att de trodde att de därigenom skulle göra det bästa för Vänsterpartiet.

Vår analys i Vänsterpartiet Uddevalla har varit under hela hösten och är fortfarande att vi kan åstadkomma mer politiskt om vi samarbetar i kommunen och därför skapade vi samarbetet inom Solidariskt Uddevalla.

De före detta vänsterpartister som står p SU-listan och som är en nagel i ögat för många i partistyrelsen, Stefan Björling, Ewy och Dan Gahnström är bara tre av väldigt många på SU-listan.

Ändå är det de tre personerna som är det verkliga skälet till att partistyrelsen inte godkänner vårt valsamarbete och till att man offrar en partiförening i sin tro att man därigenom kan sabotera deras politiska arbete.

Det viktiga för oss som valt att st p SU-listan är det politiska resultatet, inte rubriken på valsedeln.

Kan vi skapa en bättre framtid för Uddevalla och uddevallaborna genom att samarbeta över partigränserna så gör vi det!

Jarmo Uusitalo