Vänsterpartist sörjer petningar

Nio vänsterpartister i Uddevalla blir uteslutna. I partistyrelsen är Lena Karlsson den enda som beklagar beslutet.
– Det ger en tråkig bild av vårt parti, säger hon.

Striden mellan ledande vänsterpartister i Uddevalla och partiledningen i Stockholm har varit en långkörare. Även om det formella beslutet är taget blir det en fortsättning.
Samtliga nio som kandiderar på listan Solidariskt Uddevalla tänker nämligen överklaga uteslutningen. Men det dröjer tills v-kongressen 2008 innan frågan kommer upp på bordet igen.

För Värmlandsdistriktets ordförande Lena Karlsson har det varit jobbigt att ensam i partistyrelsen slåss för åsikten att den lokala partidemokratin borde fått råda.
– Det fanns ju årsmötesbeslut på att partiföreningen i Uddevalla inte ville ha några uteslutningar. Man ville hantera frågan utan någon inblandning från partistyrelsen, men det tilläts inte. Mitt intryck är att det var ren ilska mot enskilda personer som ledde fram till beslutet om uteslutning.

Lena Karlsson säger att striden mellan Uddevallavänstern och partiledningen tagit hårt på henne.
– Man mår inte bra av att jobba i motvind så länge som jag gjort. Nu återstår bara att se vad väljarna i Uddevalla tycker om partistyrelsen. Jag har en bestämd känsla av att samlingslistan Solidariskt Uddevalla blir framgångsrik och det kommer att ske på bekostnad av vänsterpartiets siffror i valet.
Ledande vänsterpartister i Uddevalla
talar om maktmissbruk, men Lars Ohly har valt att inte kommentera situationen i Uddevalla för GP.

Lars Dimming

031-62 47 63 [email protected]