”Rör inte public service”

Efter valet har ett och samma Intresse nu den politiska makten, den ekonomiska makten och den mediala makten i Sverige samt makten över public service, skriver Maria-Pia Boëthius i det goda numret. Så vad ska vi göra, kapitulera? Aldrig.

Jag vet inte riktigt vilken sinnesstämning man ska välja när allt man någonsin varnat för (”konspirationsteorier”) lugnt och stilla bara inträffar? Ska man gasta ”vad var det jag sa” och bli cynisk? Eller flytta ut på landet, odla örter, ge upp, tänka ”nu får andra ta vid.” Eller tänka att fyra år under en högerregim kan inordnas under det engelska ordspråket ”problems are opportunities in disguise”, problem är förklädda möjligheter?
Det sistnämnda såklart, det är det enda möjliga.
Efter valet har ett och samma Intresse nu den politiska makten, den ekonomiska makten och den mediala makten i Sverige samt makten över public service-television och -radio.
I ett sådant land har många av oss inte tidigare levt, medan många av våra invandrade landsmän och -kvinnor besitter sakkunskaper. Vi har hamnat i en italiensk situation, som italienarna under Berlusconi, och jag förutsätter att vi den dag högerregeringen försöker klämma åt public service gör som italienarna; bildar en ring och dansar en ostoppbar ringdans runt de anskrämliga public service-blocken på Gärdet i Stockholm liksom kring de lokala public service-stationerna runtom i landet.
Vi kan återuppväcka Gärdesfesterna här i Stockholm och med hjälp av Reclaim-gruppernas vidträckta erfarenheter ordna en folkfest utan slut.
”Rör inte public service.”

Jag vet att det är
ungefär som med Göran Persson och socialdemokratin. Varför ska vi skydda en institution, som public service, som så flagrant härmar de borgerliga och kommersiella mediernas nyhetsvärdering?
Men faktum är att det är vi folket som helt och hållet finansierar public service och till skillnad från alla andra mainstream-medier är de underställda demokratin.
En gång fick jag det här rådet av en amerikansk mediedissident: ”Hur arga ni än är på public service så se till att inte en enda kanal säljs ut! Public services inriktning går att ändra med politiska beslut eftersom det ägs av folket, men om en enda kanal säljs ut går den aldrig att få igen.”
Eftersom inga politiska partier utanför alliansen, utom miljöpartiet som börjat intressera sig tack vare Alexander Chamberland, har någon mediepolitik får vi sköta saken själva och reklejma våra ägandes medier.

Högerregeringen har redan försatt public service i en gisslansituation genom att förkorta avtalet med dem, så att det nya avtalet ska tecknas under den här mandatperioden. Det skedde klart kuppartat, över en natt, helt utan debatt.
Undertexten är tydlig: om inte public service genomgår en högervridning kommer de garanterat att få med regeringen att göra!

Som statistisk svensk
konsumerar du medier sex timmar per dygn. Det betyder att en i Sverige boende tillbringar hundra av årets 365 dagar inuti medievärlden, istället för i den verkliga världen. Sluta med det! Skär ner till en timme per dygn. Det mesta i mediebruset är bara medialt transfett som likt skräpmaten i Supersize me bryter ner kroppen och hjärnan och skapar en sjuklig informationsövervikt. ”Be the last to know!”
Och, som det står i romanen Ljusets hastighet av Javier Cercas: ”Ja, sade jag och tillade nästan utan att märka det: Kanske är man inte bara skyldig till det man gör, utan också till det man ser eller läser eller hör.”

Jag har gjort en lista på medier jag gillar i världen, men hållit mig till engelska och valt mainstream; annars läser jag ständigt fria medier från ETC och The Nation till Uppsalastudenternas Vad Tål Världen.

1) As it happens, program i kanadensisk public serviceradio.
2) BBC worldservice. Nyheter, reportage, teater, dokumentärer i brittiska public service-radion, fortfarande bland det bästa i världen till skillnad från dess tevekanaler.
3) NPR, amerikansk icke-kommersiell radio.
4) The Guardian, brittisk dagstidning på vardagarna, the Observer på söndagarna.
5) The Economist, brittisk affärsveckotidning. Jag har helt motsatta åsikter, men Economist är noga med fakta och journalistik och det är viktigt att inte bara läsa de som tycker som man själv.

As it happens är ett underbart program. Två programledare ringer upp vem som helst på hela jorden, från afrikanskt stadsöverhuvud till en bagare i Bangkok och gör långa, respektfulla och vänliga intervjuer, otroligt pålästa. ”Att resa jorden runt en timme varje natt”, har något skrivit om dem. När man har lyssnat på dem kommer man plötsligt ihåg att världen faktiskt är en magisk plats, full av sällsamma människor med de underbaraste idéer och tankar. De tre radiokanalerna kan man höra i svensk radio varje natt, i P6 – eller själv nå på nätet.

Maria-Pia Boëthius

Inlagd av Rolf Henriksson