Reinfeldt ljög om sjukhusen

Den borgerliga regeringen föreslår att privata vårdbolag ska få ta över våra sjukhus. Men det svenska folket tycker inte som regeringen. Enligt en Sifo-undersökning som vänsterpartiet genomförde i valrörelsen, anser 53 procent att det är fel med vinstdrivande privata företag i vården. Endast 32 procent tycker att det är rätt.

Fredrik Reinfeldt förstod att privata sjukhus inte är en fråga man vinner val på. I SVT:s ”Duellen” mot Göran Persson, 10 september, sa Reinfeldt: ”Vi vill inte sälja akutsjukhus som du påstod i en tidigare debatt. Vi har inte det förslaget och jag är glad att du gav mig möjligheten att ge det beskedet här ikväll.”

Socialminister Göran Hägglund föreslår nu att lagen mot vinstintressen på sjukhusen ska avskaffas. Och det är uppenbart att Reinfeldt ljög. För att vinna valet mörkade Reinfeldt om privata sjukhus.

Hägglund och Reinfeldt ska släppa in multinationella vårdbolag som inte driver sjukvård av omsorg av patienterna, utan av omsorg om aktieägarnas plånböcker. Och det är våra skattepengar som ska fylla aktieägarnas redan välfyllda plånböcker.

Den privata vården kommer att välja områden med patienter som har väldefinierade diagnoser. Vårdgrenar som psykiatri och geriatrik, åldrandets sjukdomar, får svårare att hävda sig eftersom de till sin natur inte är vinstgivande.

Vänsterpartiet kräver att sjukvården ska drivas i offentlig regi och utan vinst. Behoven ska styra vården, inte vinstintresset. Och politiker ska tala sanning i valrörelser.

Lasse Ohly

Inlagd  av Rolf Henriksson