Sluta jaga sjuka och arbetslösa.Insändare Bohuslänningen

Arbetslösheten stiger nu med rasande fart i Sverige. Ungdomar riskerar att drabbas värst. Samtidigt riskerar tusentals människor att bli utförsäkrade ur sjukförsäkringen de närmaste åren. Istället för att förhindra jobbkris och otrygghetskris så har regeringen rustat ner våra trygghetssystem och nöjer sig med att konstatera att 2009 kommer att bli ”ett riktigt skitår”.

Enligt Arbetsförmedlingen beräknas 145 000 jobb försvinna de närmaste två åren och arbetslösheten stiga till 7,6 procent 2009 och 9 procent 2010. Antalet nyanmälda jobb på Arbetsförmedlingen minskar, de arbetssökande blir fler och varslen är rekordhöga. Sedan september 2008 har nästan 100 000 personer varslats om uppsägning i Sverige. Men regeringen är helt passiv inför jobbkrisen.

Västra Götalands län är värst drabbat med 21 000 varslade sedan september.Utöver de varslade tillkommer alla visstidsanställda som inte får sina vikariat och provanställningar förlängda, ungdomar och utrikesfödda som inte har fått fotfäste på arbetsmarknaden och de sjuka som utförsäkras ur sjukförsäkringen.

Bara i Uddevalla har arbetslösheten bland ungdomar ökat med 34 procent på ett år. Samtidigt har andelen ungdomar som inte har rätt till ersättning från a-kassan fördubblats sedan 2006. Hälften av alla arbetslösa ungdomar är därför hänvisade till ersättningsnivåer som ibland understiger riksnormen för socialbidrag!

Även de sjuka som nu riskerar utförsäkring från sjukförsäkringen kommer att hänvisas till den tuffare arbetsmarknaden. Enligt Försäkringskassan riskerar 52 000 personer att bli utförsäkrade ur sjukförsäkringen 2010, varav 8709 personer beräknas bo i Västra Götalands län och 310 personer beräknas bo i Uddevalla.Risken är att de hamnar längst bak i kön till varje ledigt jobb och istället tvingas gå till socialen.

Strax innan jul blev Fredrik Reinfeldt intervjuad av Politikerbloggen på TV 4. På frågan om hur de arbetslösa som inte har rätt till ersättning från a-kassan ska klara sig på 5000 kr per månad, sa statsministern torrt att ”det finns ju överlevnadskonstnärer”. Som att vår djupaste längtan att överleva och skapa ett bättre liv för våra barn skulle legitimera att klyftorna nu växer med rasande fart. Det duger inte Reinfeldt!

Vi i Vänsterpartiet säger: Stoppa jakten på sjuka och arbetslösa! Ingen människa blir friskare av fattigdom och regeringen borde bekämpa arbetslösheten istället för att bekämpa de arbetslösa. Vi kräver en solidarisk arbetslöshetsförsäkring och en sjukförsäkring som inte tvingar oss att jobba när vi är sjuka.

Wiwi-Anne Johansson Riksdagsledamot

Lars-Olof Laxrot Ordf. VP Uddevalla