”Sverige är inte alliansfritt längre”

Stor Natoövning i Blekinge
Tusentals Natosoldater övar i dagarna i Karlshamn och Karlskrona. Blekingenätverket för fred och alliansfrihet bildades i förra veckan för att leda protester.
– Makthavarna är förtegna om denna övning, säger Ulf Bjerén, initiativtagare till nätverket. Trots att den är jättestor är det tydligt att det är meningen att övningen ska ske i det tysta. Sverige håller på att smyganslutas till Nato genom en massa olika avtal och förbindelser, varav Partnerskap för fred är ett.
Det nybildade Blekingenätverket anser att svenskt territorium inte borde upplåtas till övningar som denna.
– Man kan inte hävda att Sverige är alliansfritt längre, om man är intellektuellt hederlig. Då har begreppet inte något innehåll, säger Bjerén.

Utländskt flyg
Den stora Natoledda övningen Baltops 2006, äger rum i Hanöbukten och runt Bornholm de två första veckorna i juni. Den 1-5 juni hålls en planeringskonferens på Marinbasen i Karskrona. Då ligger ett tjugotal fartyg från de deltagande länderna i hamnarna i Karlshamn och Karlskrona. Utländskt flyg kommer att vara stationerat i Kallinge.
I övningen ska inte bara Nato-länder delta utan även länder inom Partnerskap för fred. Bjerén menar att Sveriges utrikespolitik är äventyrlig. USA agerar hotfullt mot länder som är självständiga.
– Ingen förnuftig betraktare kan tro att Ryssland, Kina och Indien kommer att finna sig i det. I den synpunkten är svensk utrikespolitik äventyrlig skulle jag vilja säga, att lägga ner territorialförsvar och gå in i en allians där Ryssland kan bli fiende.
Han menar också att i historiskt perspektiv har, när det folkliga inflytandet över utrikespolitiken ökat, krigsinvolveringen minskat.

Lena Malmberg

//BertilP